Tamaela Kiki Is Heel Hard Voor Zichzelf

Tamaëla: 'Kiki is heel hard voor zichzelf'

In samenwerking met TENNiS Magazine plaatsen we elke vrijdag een gedeelte van een interview uit het magazine met een persoon uit de Nederlandse tenniswereld. Deze keer met Elise Tamaëla.

In 2017 verwisselde Elise Tamaëla de fysiotherapiepraktijk voor een leven als tenniscoach. Aleksandra Krunic was geen onbekende voor de in Culemborg getogen ex-prof, die zelf in 2011 de rackets definitief had opgeborgen. Ze beantwoordde de vraag van de Servische of ze haar coach wilde worden met een volmondig ja.

Intussen voorziet ze Krunic zo af en toe nog van wat adviezen, maar de focus ligt sinds dik een jaar heel ergens anders. Eind 2018 werd Tamaëla opgenomen in het team-Bertens en combineerde ze twee functies. Als stand-in voor coach Sluiter en als vervanger van Bertens’ echtgenoot Remko de Rijke waar het de fysiotherapeutische kant van het verhaal betrof. Sinds eind vorig jaar is ze aangesteld als hoofdcoach van Nederlands beste speelster.

Bertens is een top10-speelster. Was je verrast dat ze voor jou koos en niet voor een coach die zijn sporen met het werken met wereldtoppers heeft verdiend?
‘Ik was eerder verrast dat ze stopte met Sluiter. Toen dat eenmaal was gebeurd, kreeg ik wel het gevoel dat ze mij zou vragen de taak over te nemen. Zo is het ook gegaan. Ze heeft eerst aan Raemon laten weten dat ze niet verder wilde en daarna pas mij gevraagd. Ze is daarnaast niet iemand die een wildvreemde coach, hoe goed die ook is, aan zal stellen.’

Heb je zelf een coach als voorbeeld of iemand van wie je zegt: daar kan ik veel van opsteken?
‘Het afgelopen jaar heb ik veel van Raemon geleerd. Gewoon door erbij te zijn, te kijken en te luisteren. Hoe pakt hij dingen aan qua communicatie? Waar let hij speciaal op in specifieke situaties? Verder ga ik toch veel af op mijn eigen gevoel, mijn eigen intuïtie. Ik luister vaak naar de coachcalls maar merk niet echt dat ik iets mis of dat ik een eureka-momentje heb.’

Je zei destijds dat Krunic geen standaard meisje is. Is Bertens dat wel?
‘Haha. Nee, ook niet. Maar Krunic was een bijzonder karakter en het viel niet altijd mee om met haar te werken. Ik moest soms alles uit de kast halen om haar twee, drie uur goed te laten trainen. Bij Kiki is dat totaal anders. Die weet wat er moet gebeuren. Ik geef haar een opdracht en het maakt niet uit hoe ze zich voelt, die voert ze uit. Haar moet ik soms zelfs afremmen. Ze kan zich vastbijten. Ook in trainingen. Ze is heel hard voor zichzelf. Daar hoefde ik bij Krunic niet bang voor te zijn.’

Bertens heeft al heel veel bereikt. Meer dan menigeen kon bevroeden. Kun jij haar nog beter maken?
‘Er kunnen zeker nog stapjes worden gemaakt. Ze heeft de afgelopen twee, tweeëneenhalf jaar op hoog niveau gepresteerd. Waarbij hele goede periodes werden afgewisseld met mindere toernooien. Ik denk dat als wij als team haar fris en fit kunnen houden er nog meer in het vat zit.’

Kun je haar op tennis-technisch vlak nog dingen bijleren?
‘Met het slagenarsenaal zit het wel snor. Het zit meer in de details. Soms de forehand wat compacter spelen, goed achter de backhand komen. Verder eist het voetenwerk de nodige aandacht op. Ze is de afgelopen twee jaar sterk vooruitgegaan in conditioneel opzicht, maar ook daar is nog winst te behalen. Ze beweegt zijwaarts uitstekend. Naar voren en naar achteren is sterk verbeterd, maar daar valt nog wat bij te schaven. Dat moet ook een automatisme worden.’

Je werkt met een echtpaar in een soort driehoeksverhouding. Geeft dat geen wrijvingen?
‘Nee. We hebben ook daarover gesprekken gevoerd. En als Kiki Remko een week als haar man wil hebben dan kan dat natuurlijk. De verdeling is zo gemaakt dat als Remko bijvoorbeeld haar training doet, ik de fysieke training voor mijn rekening neem. Maar in principe ben ik de coach en is Remko de fysiotherapeut. Het is echter inwisselbaar. Hij gaat ook niet alle weken mee.’

Wil je het hele interview lezen ga dan naar de site van TENNiS Magazine en kies voor een abonnement of los nummer.

Het interview met Elise Tamaëla is gemaakt door Jon Visbeen en staat in editie 1 van 2020.